Uushenkisyys kristilliseltä kannalta

Taustatietoa

Aluksi: Kristityn sota-asu

Kun mennään käsittelemään näitä rajatiedon eri ilmiöitä, on hyvä muistaa, että meillä on paljon suurempi Jumala kuin pimeyden vallat. Jokaisen valvovan kristityn olisi hyvä pukea päälleen Efesolaiskirjeen 6. luvun mukainen kristityn sota-asu. Voit rukoilla sen saamiseksi näin: Rakas Jumala, pue minut taivaalliseen sota-asuusi. Anna minulle pelastuksen kypärä, Hengen miekka, joka on Jumalan sana, vanhurskauden haarniska, totuuden vyö, uskon kilpi estämään pahan palavia nuolia ja alttiuden kengät viedä rauhan sanomaa eteenpäin. Sido pimeyden henkivallat ympäriltäni Jeesuksen Kristuksen nimessä ja anna Jeesuksen Kristuksen veren olla suojamuurinani kaikkea pahan valtaa vastaan. Aamen.

Mitä on uushenkisyys?

New Age, uushenkisyys, esoteria, rajatieto ja uususkonnot. Kaikki nämä nimitykset kuvaavat ilmiötä, jolla yritetään levittää uutta tietoisuutta ihmisten omaksuttavaksi sen edustajien, tiedotusvälineiden ja kirjallisuuden välityksellä. Kristilliseltä kannalta ne ovat eksyttäviä ilmiöitä. Ne johtavat ihmisiä palvomaan väärää jumalaa ja vievät pahojen henkien vaikutuspiiriin. Hämäävintä on se, että nämä esimerkiksi teosofian pohjalta syntyneet virtaukset käyttävät kristillisiä termejä, mutta antavat niille uuden sisällön. Tämän takia vastustan näitä ilmiöitä. Vastalääkkeeksi näille ilmiöille haluan julistaa evankeliumia. Siksi nämä kotisivutkin on luotu. Toivon, että mahdollisimman moni löytää sen aarteen, mikä meillä kristityillä jo on olemassa, syntien anteeksiantamuksen ja pelastuksen Jeesuksen Kristuksen kautta. Hän vapauttaa meidät pahan vallasta. Kristillinen sanoma on paljon suurempi kuin pimeyden teot. Jumalan voiman suuruutta kuvaa esimerkiksi tapaus, kun eräässä kodissa kummitteli. Siellä oli käännytty rajatiedon edustajan puoleen. Hän oli todennut, ettei voi tehdä mitään, mutta neuvoi tällaisessa tapauksessa kääntymään seurakunnan puoleen. Kävin paikan päällä. Kummittelevat riivaajahenget poistuivat Jeesuksen Kristuksen nimessä ja suoritin kodin siunaamisen.

Uuden aikakauden uskonnollisuuden haaste

1. Taustaa

New Age on yhtä vanha kuin ihmiskunnan historia. Sen syntysanat lausui Saatana syntiinlankeemuksen yhteydessä (1 Moos. 3) houkutellessaan ihmisiä syömään hyvän ja pahan tiedon puusta. Saatana sanoi:

‑Olette kuin Jumala (panteismi, ihmisen jumaluus)

‑Ette varmasti kuole (jälleensyntyminen, karma)

‑Tiedätte hyvän ja pahan (niillä ei ole mitään eroa, syntiä on tietämättömyys salatiedosta)

‑Silmänne aukeavat (salattujen asioiden tietäminen, piilevien kykyjen löytäminen)

New Age ei nimestään huolimatta ole uusi, vaan vanha ilmiö. Sen tausta on idän uskonnoissa ja lännen esoteeris‑okkultistisessa perinteessä. Jälkimmiseen ovat kuuluneet alkemistien, gnostikkojen, kabbalistien ja hermenistien salaopit. Kristinuskosta on otettu eksyttävästi termistöä ja symboleja ja niille on annettu uudenlainen tulkinta. Kautta aikojen on aina ollut jonkinasteisia "newagelaisia" virtauksia. 1800 -luvulta alkaen on esiintynyt ennen kaikkea teosofia, antroposofia ja spiritualismi.

2. Markkinarako

New Age on oikeastaan protesti länsimaiselle materialismille ja rationalismille. Näiden aatteiden mukaan vain näkyvä on todellista ja tavoiteltavaa sekä yliluonnollinen ja näkymätön on satua. Protestoidessaan länsimaista elämäntapaa vastaan, New Age näkee myös kristinuskon siihen kuuluvana hengettömänä ja jähmettyneen laitoksena. New Age haluaa muuttaa ihmisten ajattelutapaa ja kulttuuria kristillis‑länsimaisesta itämais‑mystiseksi.

Vapautumisia pimeydestä valoon

Pimeys ja paluu

Liisa Vuorinen kertoo tositapahtumiin pohjautuvassa kirjassaan Pimeys ja paluu, kuinka henkilö saa vahingossa käteensä parapsykologiasta kertovan kirjan ja alkaa tutkimiaan sitä.
Nainen haluaa uteliaisuuttaan tehdä kirjassa mainittuja taikoja ja hämmästyy onnistuessaan siinä. Vähitellen hän saa automaatti-kirjoituksen, selvänäön ja henkiparantamisen kyvyt. Hänen maineensa kasvaa ja moni hakee hänen kauttaan apua.
Kuin huomaamattaan nainen luisuu pimeyden vallan alle. Yllättäen hän huomaa olevansa tekemisissä saatanan kanssa ja haluaa perääntyä. Kyvyt ja maine ovat koko ajan tallella.
Naisella on myös uskovaisia ystäviä, jotka rukoilevat hänen puolestaan. Niinpä hän kuulee Jeesuksen puhuvan: tyttäreni, missä kaukana olet. Hän polvistuu vuoteensa ääreen ja lausuu hätääntyneenä ainoat sanat mitkä osaa: Jeesus armahda.
Naisen kohdalla alkaa kova taistelu hyvän ja pahan välillä. Paha ei haluaisi millään hellittää hänestä otettaan. Lopulta hän alkaa vapautua erään papin kautta. Jeesus, joka on paljon suurempi pimeyden voimia, saa voiton.
Jos olet joutunut parapsykologian koukkuun, tunnusta se synniksi, sanoudu siitä irti, tuhoa kaikki rajatietoon liittyvät esineet ja anna elämäsi Jeesukselle.


Pimeydestä valoon

Puhelimeni soi eräänä iltana. Pienen hiljaisuuden jälkeen kuulin nuoren miehen äänen: "Täällä on Heikki (nimi on muutettu), muistatko minut? Minä haluaisin tavata sinut heti." Ehdotin tapaamispaikaksi kirkkoa. Heikki oli ottanut yhteyttä myös kahteen muuhun tuntemaansa uskovaan ihmiseen ja hekin tulivat mukaan.

Kun tapasin Heikin, huomasin hänen pukeutuneen valkoisiin housuihin ja valkoiseen puseroon. Hän oli ollut vähän aikaa mukana saatananpalvonnassa. Hän oli katunut sitä ja halusi siitä nyt irti. "Minä haluan puhdistautua", hän sanoi hyvin vetoavasti.
Ensin juttelimme kirkon eteisaulassa. Sitten menimme kirkkosaliin ja polvistuimme alttarikaiteelle rukoilemaan. Heikki sai jättää kaiken entisen harhapolkuineen ja sanoutua niistä irti. Nyt hän sai aloittaa uuden elämän Jeesuksen seurassa.
Jeesus on todellinen Vapahtaja tänäkin päivänä. Hän voi pelastaa nekin, jotka ovat hänestä kaukana.


Vapautuminen

Papin työn hienoimpia hetkiä on ne, joissa joku saa tulla uskoon tai uudistua uskossa. Kerran minulle soitettiin eräästä nuoresta naisesta. Tämä nainen oli sotkeutunut pimeyden tekoihin, jopa saatanan palvontaan. Hän halusi irrottautua siitä. Siksi hän halusi tavata papin, joka voisi auttaa häntä. Hämmästyin jopa sitä, kuinka tämä nainen halusi tosissaan tulla uskoon. Hän oli valmis hylkäämään entiset harhapolut ja hävittämään kaiken, mikä liittyi väärään elämään. Lopuksi rukoilin hänen puolestaan. Sitten neuvoin häntä toistamaan rukouksen jokaisen lauseen. Hän teki sen hyvin mielellään. Hän antoi elämänsä Jeesukselle. Hänen naamansa loisti, kun annoin hänelle matkaevääksi kristillistä kirjallisuutta ja neuvoin häntä osallistumaan kotiseurakuntansa toimintaan.  


Eksytyksestä vapauteen

Arja perusti paikkakunnalleen luontaishoitolan. Ihmisiä tuli hänen vastaanotolleen ja monet myös parantuivat vaivoistaan. Hänen toimintansa ihastutti ja vaikutti kristilliseltä. Kukaan ei koskaan kysynyt mitä koulutusta hän oli saanut parantamistoiminnalleen. Hänen antama vaihtoehtohoito olikin vain silmän lumetta. Todellisuudessa hän oli yhteydessä kosmiseen energiaan.

Eräs ihminen haastatteli häntä seuraavaan tapaan: Miten valmistaudut parantamiseesi? -Meditoimalla. Mistä saat selville ihmisen sairauden? - Näen ihmisen ympärillä energiaruumiin ja tutkin sitä. Miten hoitosi tapahtuu? - Liikutan kättäni ihmisen yläpuolella. Olen vain välittäjä. Mikä on voima, jota välität ihmiselle? - Kristusenergia. Kuka on Jumalasi? - Korkein voima.

Tämän jälkeen Arja tajusi, että hän on tekemisissä pahuuden voimien kanssa. Hän lähti etsimään apua paikalliselta pastorilta, mutta tämä ei osannut auttaa. Lopulta hänen luokseen tuli eräs maallikkojulistaja. Tämä kysyi Arjalta: Oletko ollut tekemisissä okkultismin kanssa? Arja hämmästeli, ettei ollut koskaan kuullutkaan tuota sanaa. Tästä keskustelusta kuitenkin alkoi hänen vapautumisprosessinsa pimeyden voimien vallasta.

Nykyihmiset hakevat apua ongelmiinsa ennustajilta, selvännäkijöiltä ja kaikenlaisesta uushenkisyydestä. Se ei tuo todellista apua, vaan vain pahentaa tilanteen. Ennenkaikkea se eksyttää heidät pois kristillisestä elämästä. Valkea magia on erittäin houkutteleva ja vaarallinen eksytys. Sitä saatetaan puolustella sillä, että siinä tehdään vain hyvää. Tärkeää on kuitenkin tietää, minkä hengen voimasta toiminta tapahtuu.

Kantaa ottavia kirjoituksia

Näkökulma Steinerkoulusta

Steinerkoulun paljon mainostettu pedagogiikka perustuu antroposofiselle maailmankatsomukselle. Kyseessä on teosofian pohjalta syntynyt salatieteen haara. Liikkeen pääteos on Rudolf Steinerin vuonna 1910 kirjoittama kirja Antroposofinen hengentiede. Teoksen alkuperäinen nimi on tarkkaan suomennettuna Salatiede pääpiirteittäin. Miksi teoksen nimi on muutettu sellaiseksi, että kyseessä olisi jokin tiede? Korkean tason tiedemiehet eivät arvosta steinerpedagogiikkaa, elleivät satu olemaan ko. liikkeen kannattajia. Samalla tavalla tiettyjä asioita salaamalla on steinerkoululle saatu hovikelpoisuus.
Steinerkoululla on kaksi kulmakiveä: 1) Lapsen mieli pitäisi saada avoimeksi karman ja jälleensyntymisen ajatuksille (Steiner: Jälleensyntyminen ja kohtalo, s. 39) ja 2) Eurytmian opetus. Se on pakollinen jokaisella luokalla. Kyseessä on meditaatioliikunta. Sen tavoitteena on löytää salattu voima ja saada selvänäköisyys (Paavo Hiltunen: Mitä Rudolf Steiner todella opetti, s. 213-215). Eurytmia muistuttaa vanhoja intialaisia temppelitansseja, jotka on omistettu pakanajumalille. Käytännössä antroposofiset tavoitteet eivät aina toteudu, koska kaikki steinerkoulun opettajat eivät ole antroposofeja.
Antroposofian tunteja ei ole steinerkoulussa, mutta se näkyy kaikissa oppiaineissa. Steinerkoulussa kirjoitetaan paljon vihkoihin. Silloin kun opettaja on antroposofi, voi vihkoista löytyä paljonkin antroposofisia ajatuksia, kuten seuraavat erään steinerkoulun oppilaiden vihkoista poimitut esimerkit kertovat.
Steinerin mukaan kasvimaailmalla ja ja luonnolla on omat maan lähipiirin elementaariolentonsa. Korkealla sfääreissä taas sijaitsevat korkeammat henkiolennot. Elementaariolennot jakaantuvat maahisiin, vetehisiin, keijukaisiin ja tulenhenkiin, jotka siis vastaavat muinaisia maailmankaikkeuden alkuaineita maata, vettä, ilmaa ja tuulta. Näitä käsityksiä löytyy biologian vihkosta. Opettaja on halunnut tarkoituksellisesti viljellä näitä uskonnollisen maailmankuvan termejä juuri biologian vihkossa. Erikoisen korostuneesti tuodaan esille aurinko, mm. se, kuinka kaikki kasvit tavoittelevat aurinkoa. Esiintyyhän aurinko -sana steinerkoulun aamu- ja ruokarukouksissakin jumalan paikalla.
Viidennen luokan historian vihkossa pistää silmään korostunut Aasian kansojen ja niiden uskontojen esittely. Melkein puolet vihkon sisällöstä käsittelee eri maiden, varsinkin itämaiden uskonnollisia käsityksiä. Esimerkiksi: "Muinaiset intialaiset näkivät jumaluutta kaikkialla: vedessä, ilmassa, kasveissa, eläimissä ja aamuruskossa (viittaa aurinkoon). Kaikkien olentojen Isää he kutsuivat Brahmaksi. Rehevä luonto turvasi intialaisten ravinnon niin, että he saattoivat huoletta omistautua Brahmanin mietiskelylle."
Maailmankaikkeuteen levittäytynyt jumalallisuus on keskeinen oppi antroposofiassa. He uskovat persoonattomaan kaikkiykseyteen jumalana. Vihkossa on tarkoituksellisesti myös seuraava Intian uskonnoista siteerattu lause: "Meihin vuotakoon jumalallisen aurinko-olemuksen rakkautta herättävä valo". Sama ajatus löytyy myös toisen luokan äidinkielen vihkosta: "sydän pieni lapsen malja on, sen aukaisen valolle auringon". Steinerin mukaan Kristus on auringon henki, tähtien hierarkioiden johtaja. Noiden tähtien vaikutuksia elementaariolennot välittävät kasveihin.
Steiner itse korostaa uskonnon opettamisen merkitystä. Steinerkoulun opetussuunnitelmassa sanotaan: "Ellemme pysty kaikkien tiedonalojen osalta osoittamaan, miten henki niissä vaikuttaa, silloin uskonnonopetus vie materialismiin. Jos lapselle sen sijaan osoitetaan kaikkien opetusaineiden yhteydessä jumalallisen henkisyyden läsnäolo, voi varsinainen uskonnonopetus muodostua hedelmälliseksi ja todellisuuspohjaiseksi." Tunnustuksellinen uskonnonopetus on vain steinerilaisesti värittynyt.
Ko. steinerkoulun vanhempainillassa eräs Kristiyhteisön (antroposofisen kirkon) pastori oli kieltänyt alle 13 -vuotiaille opettamasta Jeesuksen elämästä ja varsinkin "Golgatan mysteeristä". Sen sijaan tulisi opettaa kaikkiykseyttä, jumaluuden ilmentymistä luonnossa, puissa, vesissä ja taivaankappaleissa, meille tutun Jeesus Nasaretilaisen sijaan. Viitaten seinällä olleisiin lasten piirustuksiin, hän oli todennut, että näinhän oli tehtykin piirustustunnilla. Uskontovihkoissa on erilaisia legendoja lohikäärmeistä, ritareista ja linnoista. Nuo vihkot noudattavat em. kehotusta. Jeesuksesta niissä ei ole mitään.
Esimerkkejä steinerkoululaisten vihkoista voisi kertoa enemmänkin. Tavallisten peruskoululaisten vihkoista ei tällaisia havaintoja voi tehdä. Nämä esimerkit kuvaavat antroposofista maailmankatsomusta ja myös steinerkoulujen maailmaa. Jo nämä selventävät meille kristityille, miksi meidän ei tulisi laittaa lapsiamme steinerkouluun.


Mitä Rudolf Steiner todella opetti?

Steinerkoulua yritetään lehtien pals­toil­la tehdä hyväksyttäväksi tavallisille ihmisille. Kaikki toisella tavalla ajattelevat ja myös asiallisesti Steinerkoulua vastustaneet ovat heidän mielestään tuomitsevia tai fanaatikkoja. Me kristityt emme halua käydä inttämään steinerilaisten kanssa. Haluamme korostaa, että kritiikkimme kohdistuu Steinerkouluhankkee­seen, ei sen kannatta­jiin. Lasten vanhempien on saatava tietää, millaiseen kouluun he laittavat lapsensa.

Teol.tri Osmo Tiililä totesi jo vuonna 1937 kirjassaan Salatiede päivänvalossa: "Steiner on... yrittänyt vetäytyä salatie­teellisten muurien suojaan, tuomi­ten kaiken salatie­teen ulko­puolelta näihin asioihin suunnatun ajatte­lun ja arvostelun epäpäteväk­si. Hän on lisäksi istutta­nut tämän okkultisti­sille esotee­rikoille yleensä ominaisen katsantokannan lukuisten oppilaittensa mieliin, niin että hedelmällinen ajatusten­vaihto näiden kanssa näyttää mahdottomal­ta...Antroposofian puolueettomat tutkijat näyttävät yleensä olevan yksimielisiä siitä, että antroposofeja luonnehtii silmiinpistä­vä pyrkimys torjua kaikki arvostelu asiantuntemattomuutena, vaikka mitä ilmeisimmät tosiasiat olisivat kyseessä" (s. 10).

New Age -liikkeen kirjat ja lehdet liittävät antro­posofian rajatiedon piiriin. Steiner esitti kaksi antro­posofian ja myös rajatiedon (New Agen) perustee­siä: 1) "Näkyvän maailman takana on näkymätön, aisteilta ja sidotulta ajatte­lulta kätketty maailma" 2) "Ihmisen on mahdollista kehittää uinuvia kykyjään ja siten päästä tähän salattuun maail­maan". Itseensä vetäytyneen ihmisen tietoisuus laajenee eikä maailma ole enää harhaa. (Håkan Arlebrand siteraa Steinerin teosta Grunddragen av vetenkapen om det fördolda kirjassaan Aura, karma,kabbala...Uuden aikakauden hengelli­syys ja salatieteen nousu ). Tällainen filosofia siis on steinerkoulujen taustalla.


Jälleensyntyminen ja uudestisyntyminen

Nimimerkki Raja-jooga kysyi kerran eräässä lehdessä "Eikös uudelleen syntyminen kuulu kirkon oppeihin? Ehkä muidenkin? Miksei pappi selvitä asiaa lehdessä?" No tässä on yhden papin vastaus.
Intialaisperäinen jälleensyntyminen esim. hindulaisuudessa on kielteinen asia. Tavoitteena on vapautua jälleensyntymisen ketjusta. Länsimaissa New Agessa (rajatietoon tai teosofiaan liittyvissä suuntauksissa) sen sijaan puhutaan positiivisesta jälleensyntymisestä, kehittymisestä jokaisessa elämässä parempaan. He levittävät erheellisesti käsitystä, että jälleensyntyminen olisi poistettu kristinuskosta Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 553.
Konstantinopolin kirkolliskokouksessa ei edes käsitellyt jälleensyntymistä. Siellä vain kumottiin Origeneen käsitys, että sielut olisi maailman luomisen yhteydessä luotu valmiiksi odottamaan aineelliseen ruumiiseen siirtymistä sekä hänen oppinsa kaiken ennalleen palauttamisesta. Todellisuudessa niin Origenes kuin muutkin kirkkoisät torjuivat kirjoituksissaan jälleensyntymisopin.
Uudelleen syntyminen ja uudestisyntyminen ovat kaksi eri asiaa. Jälkimmäinen liittyy Pyhän Hengen aikaansaamaan hengellisen elämän syntymiseen. Luterilaisen käsityksen mukaan usko syntyy ja kasvaa Jumalan sanan ja sakramenttien kautta. Tärkeintä on tietysti se, että olet tänään uskossa.
Raja-jooga jatkaa: "Vaikka juoksisi kirkossakin, niin ei siellä mitään voi kysyä! Kysytäänpä papeilta tässä lehdessä. Helvettiinhän papit minut tuomitsee kuitenkin". Olen nimimerkin kanssa samaa mieltä siitä, että seurakunnan tilaisuuksissa voisi olla enemmän tilaa kysymyksille ja ihmisten kanssa keskustelulle. Helvetin tuomioon ei kellään kristityllä, ei edes papeilla, ole varaa. Kaikki ihmiset ovat syntisiä, mutta voivat pelastua Jumalan armoon turvautuen.


Kristitty ja jooga

Aikaisemmin länsimaissa joogaa harrasti vain jokunen rajatiedon ryhmä. Vuonna 1966 hindulaisessa maailmankonferenssissa päätettiin hindulaisuuden levittämisestä koko maailmaan. Tehtävään lähtivät gurut, jotka toivat länsimaihin mm. transendentaalisen meditaation, länsimaalaistetun version mantrajoogasta. Suomessa jooga tuli tunnetuksi 1967 aiheesta esitetyn televisiosarjan välityksellä. Vuoden 1979 hindulaisten kokoontumisessa todettiin lähetystyön onnistuneen hyvin.
Intiassa ja hindulaisuudessa jooga ymmärretään eri tavalla kuin meillä länsimaissa. Siellä jooga ja hindulaisuus liittyvät yhteen. Länsimaissa uskonto, kulttuuri ja yhteiskunta ovat irrallaan toisistaan. Siksi sitä saatetaan meidän oloissamme pitää eräänlaisena urheilu- ja voimistelumenetelmänä. Ruumiilliseen harjoitukseen kuitenkin myös henkinen puoli. Jokaiseen voimisteluliikkeeseen liittyy tietty hindulainen ajatus.
Kansalaisopistojen jooga voi olla pelkkää voimistelua, jolloin se ei ole tuomittavaa. Se on lähinnä hathajoogaa, mitä pidetään vähiten hindulaisena joogalajina. Kuitenkin kaikki joogan muodot tähtäävät samaan päämäärään. Tarkoitus on vapautua tästä maailmasta ja vapautua jälleensyntymisten ketjusta. Tavoite on yhtyä hindulaisuuden jumaluuden, maailmansielun kanssa, koska ihmisen uskotaan olevan samaa jumaluutta.
Hathajooga on monelle silta muihin joogan lajeihin, joiden markkinointi huomattavasti lisääntynyt. Jooga -teema kuuluu mm. rajatiedon messujen ohjelmaan. Esimerkiksi mantrajoogassa tärkeää on meditaatio ja mantran toistaminen, jolloin samaistutaan hindulaisiin jumaliin. Mantran saaminen ja käyttäminen merkitsee jo sitoutumista pakanallisiin henkiin. Joogaliike kieltää jyrkästi kaiken mystisyyden ja itämaisuuden liittyvän joogaamiseen. Kuitenkin se lopulta tähtää siihen, että ihmiset pääsisivät kaikkein okkultistisimpana pidetyn joogalajin, rajajoogan "kuninkaalliselle tielle".
Haichin ja Yesudianin kirjaa Rajajooga esitellään mm. seuraavin hätkähdyttävin sanoin: "Länsi toi Intiaan yhteisöllisen tien, lähimmäisenrakkauden tien, ihmiskunnan ykseydessä ilmenevän Kristuksen. Vastalahjaksi länsi sai Intialta yksilöllisen tien, sielun sisäisen tien, ihmissydämessä asuvan Kristuksen salaisuuden, joogan... Alkuperäiset kristilliset totuudet ovat olemassa myös muissa uskonnoissa. Jokainen totuus on vain ojennettu sormi osoittamassa Kristukseen, joka on tie, totuus ja elämä... Tämä kirja paljastaa ajallemme sopivan joogajärjestelmän, joka yhdistää idän ja lännen yhteistyöhön Totuuden etsimisessä ja löytämisessä."
Tämä lainaus jo paljastaa meille, miten joogaliike tekee lähetystyötään. Se voi käyttää kristillisiä termejä, mutta antaa niille uuden, harhaanjohtavan sisällön. Suvaitsevaisuus on upea asia, mutta hindulainen lähetystyö haluaa "suvaitsevaisuudessaan" syleillä kristinuskon kuoliaaksi
Kristilliseltä kannalta joogasta on kerrottu mm. Håkan Arlebrandin kirjassa Aura, karma, kabbala... Uuden aikakauden hengellisyys ja salatieteen nousu.


Sahaja Yogastako apua?

Mikä Sahaja Yoga oikein on? Sahaja Yoga voidaan vapaasti
kääntää "jumalaisen yhteyden menetelmä, joka on jokaisen ihmisen
sisässä". Sahaja Yoga on meditaatiotekniikka, joka perustuu
itseoivallukseen ja kundalinin herättämiseen. Sahaga Yoga on spiritualistinen
liike, jonka rikasta perustajaa Shri Matajia palvotaan jumalana. Jos tutkii
Uskontojen uhrien nettisivuja, paljastuu Sahaja Yogan lähinnä hindulaiset
juuret ja jossa eristäydytään muusta yhteiskunnasta. Tällä tavallako toteutuu
mainoksissa mainittu tavoite "tempauksella halutaan lisätä suomalaisten
henkistä ja fyysistä hyvinvointia". Tällainen tempaus on tyypillinen
uususkonnollinen tilaisuus, johon kutsutaan mukaan kauniilla korulauseilla ja
lupauksilla. Jokaisen kristityn pitäisi sanoutua siitä irti.


Parantajien arviointia 

Pyrkimykseni asiallisuuteen ja oikeaan tietoon

Silloin tällöin näkee lehdessä kauko- ja henkiparantajien ilmoituksia. Heidän käsiensä kautta on saatettu siirtää energiaa ns. joukkoparantamistilaisuuksissa. Käsittelen nyt tätä aihetta kristilliseltä kannalta. Kunnioitan myös toisella tavalla ajattelevien mielipidettä ja pyrin esityksessä asiallisuuteen. Pyrin lausumaan julki vain sellaisia asioita, jotka tiedän olevan totta. Lähteeni on paljolti New Agen piiristä, mm. Marja-Leena Ahon kirjat Auttamaan asetettu ja Rakkauden parantava voima, Irma Karaman Parantajatieto, Voi Hyvin -lehti 3/1995, Hengen ja tiedon messuilta saadut materiaalit, kokemukset ja valokuvat, erään entisen henkiparantajan haastattelu ja muutamat Ultra -lehden numerot.

Henkiparannus on yksi New Agen ilmiö. Erityisesti haluan kaikille etsijöille lausua totuuden, että heidän silmänsä avautuisi, mistä henkiparannuksessa on kysymys. Kristinuskon piirissä on olemassa oikeanlaista rukoilemista sairaiden puolesta. Kyseessä on Pyhän Hengen jakama armolahja. Saatanasta tiedämme, että se on Jumalan suurin matkija. Saatanan tapaan työskennellä kuuluu esiintyä mahdollisimman eksyttävästi, niin että valhetta olisi mahdollisimman vaikea erottaa totuudesta. New Age -liikkeen houkuttelevia iskulauseita ovat mm. seuraavat: saat mielenrauhaa, sisäistä energiaa, positiivisuutta, korkeamman värähtelytason ja löydät salaiset kykysi. Henkiparannus on New Agen houkutteleva vastine kristilliselle rukouksella parantamiselle.

Mitä on henkiparannus

Käytössäni oleva New Age -materiaali selittää henkiparantamista näin: Henki- tai käsillä parantamisessa on olemassa kontaktiparantamista ja kaukoparantamista. Kyseessä on energian siirtäminen parantajan välityksellä toiselle. Parantaja itse on yhteydessä henkimaailmaan. Jos hän välittäisi asiakkaalleen omaa energiaansa, hän väsyisi pian. Niinpä hän onkin ulkoapäin tulevan energian välittäjänä eräänlainen muuntaja. Erään artikkelin mukaan "Parannuksen välittäjäksi sopiva ihminen on puhdas ja avoin kanava, joka kokoaa parannusenergiat keskitetyiksi "energiakimpuiksi" lasersäteiden tapaan". Käsillä parantajan välittämän energian lisääntyminen näkyy kirliankuvauksen avulla. Siinä taas nähdään ihmisen aura eli häntä ympäröimä eetteriruumis.

Energiaparantamisella on hyvin monia nimityksiä. Intiassa puhutaan pranasta, Japanissa reikistä ja Kiinassa Kiistä, mikä jakaantuu feministiseen Jiniin ja maskuliiniseen Jangiin. Tämä taolaisuuden tunnus on hyvin keskeinen New Age -liikkeessä.

Henkiparantajilla on yleensä muitakin kykyjä, mm. selvänäkökyky. He voivat nähdä potilaansa sairauden tai auran.

Hämäävä vaara

Meillä ihmisillä on paljon sairauksia. Varsinkin silloin kun normaalin koululääketieteen avulla ei saada apua, hakeudutaan helposti jonkun vaihtoehtoisen hoitajan vastaanotolle. Hyvin harva edes tulee kysyneeksi tarkemmin tällaisen luontaishoitajan pätevyyttä. Luulen, että henkiparantajat ovat varsin vilpittömiä pyrkimyksissään. Kun eräältä henkiparantajalta kysyttiin, onko hän harrastanut okkultismia, tämä vastasi, ettei hän ole koskaan kuullutkaan sellaisesta.

Kristilliseltä kannalta vaarallista on kristillisten ja uususkonnollisten käsitteiden sekoittaminen. Voi Hyvin -lehti kirjoittaa: "Jumala, bioenergia, prana, elämänvoima, od ja kosminen energia ovat kaikki nimityksiä samalle luovalle, parantavalle ja korjaavalle voimalle". Myös Ultrassa 10/1995 on Luonnon parantavat energiat -artikkelin alussa hämäävästi hengellinen runo.

Kun Voi Hyvin -lehti kirjoittaa henkiparannuksesta, se lopuksi esittelee, mistä näitä auttajia voi tavoittaa. Luettelossa on mainittu spiritistisiä järjestöjä ja niiden paikallisia henkisen kehityksen yhdistyksiä sekä muita New Age -liikkeen järjestöjä. Monet henkiparantajat antavat energiahoitojen ohella erilaisia vaihtoehtolääketieteen mukaisia hoitoja. Tautia voidaan selvittää myös tarot -kortein tai tutkimalla edellistä elämää. Vaihtoehtohoidot ja luonnon yrtit sinänsä eivät ole pahasta, mutta jos siinä on mukana uuden aikakauden uskonnollisuutta, on niitä syytä varoa.

Eräs tunnettu henkiparantaja kertoo, kuinka hän vuonna 1985 Hengen ja Tiedon messuilla sai valtavan kokemuksen auranpuhdistamisen yhteydessä. Tämä oli tärkeä tapahtuma kehityksessä, mikä johti hänen "synnyinlahjanaan" saadun parantajakyvyn käyttämiseen. Eräälle potilaalleen hän kertoi rukoilevansa Noahin ja Aabrahamin henkiä. Hän kertoo saavansa viestejä automaattikirjoituksen avulla näiltä vainajahengiltä. Raamattu kieltää jyrkästi kaikenlaisen yhteydenoton vainaja- ja tietäjähenkiin.

Entisen henkiparantajan kokemuksia

Eräs uskoontullut entinen henkiparantaja lähetti kerran Terve elämä -lehden 3/1994 yleisönosastolle vastineensa. Hän jos kuka tietää mistä kirjoittaa. Siitä oli sensuroitu saatanan olemassaolo ja vapautuminen Jeesuksen veren kautta. Nämä kaksi tosiasiaa ovatkin kauhistus henkiparantajille. Hän oli itse uskonut paranormaaleihin ilmiöihin ja halusi varoittaa epämääräisiin hoitoihin liittyvistä voimista. Hän jatkaa: "Opin tavallisen käsihieronnan lisäksi ns. energiakeskusten eli chakrojen avaamisen. Chakrojen aukaisu oli tehtäväni, toimin meediona, kanavana, välittäjänä energialle, jota sanottiin kristusenergiaksi! Potilas/asiakas saatettiin hieronnan avulla ns. transsiin, jossa hän on täysin hoitajan armoilla...Magia ja karma eivät ratkaise ongelmia, kuolemaa ei voiteta ajatuksella, että elämät jatkuvat kerta toisensa jälkeen. On opeteltava ottamaan vastuu omasta elämästä eikä paettava terapioihin ja vaihtoehtohoitoihin. Magiaan perustuvassa "vaihtoehtolääketieteessä" on ajatus saada ihmiset suggeroitua laumaeläimiksi, tuijottamaan vain omaan napaansa...Koululääketieteen puute on, että se on tieteellisyydessään unohtanut ihmisen ja hänen henkiset tarpeensa. Siksi on syntynyt markkinarako vaihtoehtohoidoille. Niin monet tiedotusvälineet edistävät New Age -ajatusmaailmaa kauniisti peiteltynä kukkasten alle ja piilotajuntaan vaikuttavana".

Henkiparantamisen arvoimista

Miten on suhtauduttava henkiparantamiseen. Onko se Jumalasta vai perkeleestä? Seuraavat kysymykset parantajalle voivat antaa selvyyttä tähän kysymykseen: Mistä syystä hoitosi tehoaa? Miten teet diagnoosisi? Käytätkö jotakin energiaa parantaessasi? Jos käytät, mistä se tulee? Haastateltuani erästä vaihtoehtohoitajaa, hän kertoi mm. seuraavaa: Miten valmistaudut parannustehtävään: Meditoimalla. Mistä saat selville ihmisen sairauden? Näen ihmisen olevan energiaruumiin. Miten hoito tapahtuu? Liikutan kättäni potilaan yläpuolella. Olen vain kristusenergian välittäjä. Kuka on Jumalasi? Korkein voima.

Jos parantaja puhuu energiasta, kyse on joko omien psyykkisten voimien aktivoimisesta tai pahan hengen voimasta. Riivaajahenget ovat nimittäin todellisia. Rajan vetäminen voi olla tässä vaikeaa. Siksi siihen tarvitaan syvää Raamatun ja hengellisten asioiden tuntemusta. Kaikki ilmiöt on koeteltava Jumalan sanalla! Apuna rajan vetämiseen voi olla myös

a) Henkien erottamisen armolahja,

b) Tutustuminen parantajan opilliseen taustaa. Tämä voi selvitä kun parantajalta kysyy: Onko sairaudellani mitään tekemistä Jumalan ja uskonnon kanssa? Mitä on kuolema? Onko se todellinen? Mihin se johtaa? Näillä kysymyksillä voi selvitä parantajan käsitys jälleensyntymisestä. Tarvittaessa voi tehdä apukysymyksiä. Hämmästyksekseni olen huomannut, kuinka eräissä tapauksissa vastaukset ensimmäisestä kysymyksestä alkaen ovat olleet varsin uskonnollisia, mutta eivät kuitenkaan kristillisiä. Vastaukset voivat myös hämätä.

c) Parannustilaisuudessa käyneiden kokemukset,

d) Hedelmistään puu tunnetaan. Miten parantajan luona käyminen vaikuttaa ihmisen hengelliseen tilaan.

e) Ennen kaikkia kaikki ilmiöt on koeteltava Jumalan sanalla!

Edelleen parantajalta voi kysyä: Missä olet opiskellut parantajan taitosi? Kuka on oppimestarisi ja auktoriteettisi? Onko hoidollasi sivuvaikutuksia? Ovatko sivuvaikutukset ruumiillisia ja henkisiä, vai hengellisiä ja uskonnollisia? Ovatko sairaus ja terveys merkkejä jonkin toisen tason todellisuuden tilasta?

Huomiota kannattaa kiinnittää ulkoisiin olosuhteisiin. Tässä pätee se toteamus, ettei kaikki kristilliseltä vaikuttava ole aina kristillistä. Jos hoitotilassa on meditaatiomusiikia taustalla, alttari, ikoneita ja muita uskonnollisia tauluja sekä aromien tuoksua, niillä voi olla maaginen, värähtelytasoa kohottava, ei siis kristillinen merkitys.

Jos parantaja sanoo Jumalan parantavan hänen kauttaan, on syytä kysyä kuka on hänen Jumalansa? Onko se Äiti-aurinko vai kosminen Kristusolento? Miten hän on saanut välittäjän kanavan lahjan? Mitä Jeesus on hänelle? Jumala, ihminen vai jumalihminen?

Jos parantaja sanoo, että Pyhä Henki parantaa hänen kauttaan, on syytä kysyä, uskooko hän elävään kolmiyhteiseen Jumalaan? Onko Jeesus syntynyt ihmiseksi? Onko Jeesus hänen vapahtajansa ja pelastajansa? Pyhän Hengen parantamisen armolahjaa ei kukaan voi saada omin ansioin ja suorituksin. Lisäksi on syytä testata parantajan Raamatun tuntemus. Jos hän on keskeisissä kristinuskon asioissa väärässä, koko parantamistoiminta on hyvin kyseenalaista.

Parantajalta voi kysyä onko hänet valittu tähän tehtävään? Onko tehtävä siirtynyt hänelle perintönä, jos suvussa on ollut noitia? Entä miten parantaja valmistautuu parannustyöhön? Tapahtuuko se meditoimalla, tarot -kortein vai energiaa saamalla. Parantaja voi saada energiaa esimerkiksi luonnon puista. Edelleen voi kysyä: Rukoileeko parantaja ja ketä hän rukoilee? Kuinka hän lopettaa parantamisen ja purkaa energiat? Tuleeko hänelle voima, mikä sitten poistuu? Pyhän Hengen voima on aina pysyvä.

Kaikke parantajan toimintaa on syytä tarkkailla. Miten parantaja pitää käsiään? Minkä kautta hän välittää voimaa? Tuleeko voima häneen pää- eli kruunuchakran kautta? Saako potilas pitää käsiään ristissä?

Siihenkin on kiinnitettävä huomiota, mitä parantumistilanteessa tapahtuu? Meneekö hän transsiin? Käytetäänkö siihen johtavaa hypnoosia tai suggestiota? Tajuttomaksi tekemiseen on suhtauduttava aina kriittisesti. Muistaako potilas mitään tapahtumasta jälkikäteen? Transsissa olevaan potilaaseen vaikutetaan. Parantaja siirtää häneen henkioppaansa eli riivaajahengen ohjeet. Lisäksi on syytä tutkia, tuleeko potilaalle tarve ja jopa riippuvuus parin kolmen viikon päästä uudelleen parantumiskokemukseen?

Siellä missä on aitoa Pyhän Hengen toimintaa, kohtaa avun hakija Jumalan sanan kautta ensin syntinsä eli aidon hädän sielunsa tilasta, sitten Vapahtajansa Jeesuksen Kristuksen, joka on verensä vuodattanut hänen syntiensä sovitukseksi ja lopulta myös sen tehtävän, johon Herra lähettää hänet pelastettuna palvelemaan.

Jumalan sana saa siis ensin aikaan synnintunnon. Henkiparannuksessa synti sivutetaan ja koko kristinuskon sanoma vesitetään karman lailla. Aito Pyhän Hengen työ johtaa ihmistä Jumalan armon kokemiseen tee se itse -filosofian sijaan. Silloin kun ollaan kristillisessä rukouksella parantamistilaisuudessa, on avun hakijalla usein myös tarve ripittäytyä. Olen itsekin ollut sielunhoitajana tällaisessa tilaisuudessa.

Rakas Ystävä, sinä sinä olet eksynyt henkiparantamiseen tai muuten New Ageen, on sinulla nyt mahdollisuus kohdata Jeesus ja syntien anteeksiantamus Hänen kauttaan. Jeesus on ainoa tie pelastukseen ja hän on vuodattanut verensä sinunkin edestäsi. Hylkää väärä ja sanoudu siitä irti Jeesuksen nimessä, jos sinulla on maagisia esineitä, hävitä ne kaikki, sillä muuten et saa rauhaa ja antaudu Jeesukselle eli anna hänen tulla elämääsi.  

(Esitelmästä Joensuussa maaliskuussa 1995)


Enkeleitä ja "enkeleitä"

On olemassa enkeleitä ja "enkeleitä". Samanlaisesta nimestä huolimatta niillä on suuri ero. Uushenkinen New Age -liike markkinoi palvelujaan käyttäen eksyttävästi kristinuskosta lainattuja termejä, mutta antaa niille uudenlaisen sisällön. Näin on tapahtunut mm. "enkeli" -sanan käytössä.

New Age- liikkeessä markkinoidaan mm. "enkelihoitoa", "enkeliviestejä" tai "enkelikursseja". Ne haluavat opastaa "enkelien" maailmaan. Kristittynä sanon, että ne pikemminkin ovat opastamassa eksytykseen. Kauniiden sanojen takana piilee ansa.

New Age -liikkeessä "enkelit" ovat henkioppaita, jotka lähettävät viestejä henkimaailmasta ja johdattavat esoteeriseen rajatiedon maailmaan. Tämä on hyvin vahingollista ihmisen hengelliselle elämälle ja siitä on sanouduttava irti.

On olemassa myös oikeita kristillisen käsityksen mukaisia enkeleitä. Meidän on ehkä vaikea käsittää henkimaailman todellisuutta. Kristittyinä emme rukoile enkeleitä, vaan Jumalaa. Jumala voi kuitenkin lähettää enkeleitä asialle esimerkiksi varjelemaan vaaralta. Enkelit ovat Jumalan palvelijoita ja sanansaattajia.

Lopuksi suosittelen kääntymään seurakunnan puoleen, jos tämäntyyppiset asiat askarruttavat mieltä.


Kirjareferaatti: Håkan Arlebrand: Aura, karma, kabbala...Uuden aikakauden hengellisyys ja salatieteen nousu. Kirjaneliö 1997.

1. Kätketty tulee näkyviin

Okkultismin ilmeneminen 1)massakulttuurin tarjoama taloudellinen voitontavoittelu. 2) viihde, rockyhtyeiden demoninen musiikki. 3) syvä henkilökohtainen vakaumus, jota muokattu mm. elokuvien ja tv-sarjojen kautta. Nykyihmisten maailmankuvassa okkultismia, joka saavuttanut salonkikelpoisuuden.

Kristinuskon aseman vähentyessä ja materialismin riittämättömyydessä idän uskonnoista vaikutteita saanut ei-kristillinen mystinen uususkonnollisuus valtaamassa alaa. Lännen okkultistinen perinne yhdessä idän uskontojen ajatusten kanssa muodostaa Uuden aikakauden liikkeen New Agen, mitä tässä kirjassa kutsutaan okkultismiksi.

2. Okkultismin maailmankuva

Okkultismin mukaan ihmisellä on mahdollisuus päästä kätkettyyn tuonpuoleisuuteen. Okkultismi on aina tunnettu eri uskonnoissa ja se on vaatinut tieteellistä asemaa. Se ei sisällä yhtenäistä maailmankuvaa.

Okkultismin mukaan kosmoksen, maailmankaikkeuden, keskus on jumalallistettu ihminen. Jumalallisuus ilmentyy seitsemällä tasolla, aineellisuuden tason ollessa kauimpana jumaluudesta. Kosmos on energiakenttä. Aistimaailma muodostuu energiasta. Ihminen on mikrokosmos, johon sisältyy makrokosmos kaikkine energioineen.

Ihminen on henkinen olento. Fyysisen ruumiin lisäksi ihmisellä on korkeammat astraali- ja eetteriruumiit. Kätkettyjä todellisuuksia tunteva jumalallistunut ihminen saa vallan luonnonlakeihin, sairauksiin ja toisiin ihmisiin. Maagikkona hän on yhteydessä korkeimpiin voimiin ja hallitsee todellisuutta.

Esoteria on salattua tietoa, joka on tarkoitettu vain siihen vihkimyksen saaneelle hengelliselle eliitille. Uskontojen näkyvä, eksoteerinen puoli taas on tarkoitettu kaikille. Varsinainen totuus, minkä mukaan kaikilla uskonnoilla on yhteinen ydin, löytyy esoteeriselta puolelta. New Agen mukaan kirkko on riisunut kristinuskosta esoteerisen puolen. Myytti esoteerisesta traditiosta Atlantiksesta alkaen elää edelleen.

Magian lajeja: seksuaali-, valkea-, musta-, korkea-, matala-, ääni- ja rituaalimagia.

Nykyisen okkultismin edeltäjinä ovat gnostilaisuus, hermetismi, alkemia ja kabbalismi.

Joogan tavoite on vapautuminen aistimaailman harhasta, minuuden häviäminen ja kohoaminen jumaluuteen. Kehon energiakanavista merkittävin kulkee selkärankaa myöten. Siinä on seitsemän energiakeskusta, tsakraa. Jokaista tsakraa vastaa yksi jumala, yksi mantra, elementti, väri, geometrinen kuvio jne. Fyysisten ja henkisten harjoitusten avulla pyritään herättämään jumalallinen voima, kundaliini, alimmassa tsakrassa sukuelinten kohdalla lepäävä käärme, jotta se nousisi ylintä, päälaessa olevaa tsakraa kohti. Joogaan liittyy maskuliinin ja feminiinin yhdistyminen, tantra, seksuaalimagia.

Astrologia perustuu mikro- ja makrokosmoksen, eli sielun ja tähtien yhteyteen. Se ei kestä kriittistä arviointia, koska se pohjautuu siihen, mitä tähdistä tiedettiin 2000 vuotta.

Jälleensyntyminen nähdään idässä kielteisenä ja lännessä myönteisenä, aina parempaan kehittymisenä. Odotettavissa on siirtyminen kielteisestä Kalojen eli kristinuskon ajasta kultaiseen Vesimiehen aikaan.

3. Spiritismi

Spiritismi on yhteyttä vainajahenkiin kanavina olevien meedioitten välityksellä. Spiritualismin mukaan kuolema on siirtymistä toiselle tasolle. Viestejä antavat henget ovat eriasteisilla tasoilla. Siirtymällä yhä korkeammille tasoille saavutetaan lopulta Kesämaa.

Meediot välittävät viestinsä yleensä transsissa puhumalla, maalaamalla tai automaattikirjoituksella. Suurin meedioiden muistiinmerkitsemä teos on Urantia -kirja. Meedioitten sanomaa voi seurata poltergeist -ilmiöitä tai henkien aineellistumista. On olemassa myös shamaanien tapaisia parantajameedioita. Tunnetuin spiritismin muoto on lasin liikuttaminen. Spiritismin muodot ovat kehittyneet nykyaikaisen tekniikan mukana. Kontrollit varjelevat meedioita vääriltä hengiltä. Korkeampi minä voi tällainen henkiopas.

Kehittyneet meediot sanovat olevansa yhteydessä Suureen Valkoiseen Veljeskuntaan (ihmiskunnan henkiseen maailmanhallitukseen), lukevansa Akasha-kronikkaa (kosmista maailmanmuistia) tai olevansa yhteydessä ufoihin.

New Agessa spiritismi on kehittynyt kanavoinniksi, jossa ollaan yhteydessä toisenlaisiin olentoihin. Se on mahdollista kaikille eikä kaikki tapahdu transsissa.

4. Uuspakanuus

Kasvanut ympäristötietoisuus on vaikuttanut uuspakanuuden leviämiseen. Pyrkimyksenä korvata kristinusko polyteistisellä luonnonuskonnolla.

Samanismi on luonnonkansojen maagista ja uskonnollista perinnettä. Samaani siirtyy transsissa toiseen maailmaan, muuttuneeseen tietoisuuden tilaan ja on yhteydessä kätkettyyn todellisuuteen sekä saa siitä tietoa, voimaa ja kyvyn auttaa toisia. Luonnonuskonnoilta perityssä äitijumalattaren kultissa on feministisiä piirteitä.

Wicca -noitaliikkeellä on lukuisia muunnoksia. Pääperinteet ovat Gerald Gartnerin ja Alex Sandersin luomia. Koeajan ja initaatioriitttien kautta päästään aina seuraavalle asteelle.

5. Esoteeriset parantamismenetelmät

New Agen parantamismenetelmiä ovat mm. henkiparantaminen, väri-, aura-, värähtelyterapia, aikaisemmasta elämästä parantaminen, ajatuksen parantava voima, parantavat rituaalit, terapiat, kiteiden tai heilurin käyttö, homeopatia ja jopa maan parantaminen.

Vaihtoehtoisen lääketieteen menetelmät perustuvat esoteeriseen maailmankatsomukseen. Sairaus johtuu energiatasopainon järkkymisestä. Hoitokeino voi olla irrotettu okkultistisesta yhteydestään ja puettu puolitieteelliseen asuun. Parantaja on kosmisen energian kanavana potilaalle. Hän saattaa pystyä lukemaan ihmisen ympärillä olevasta astraaliruumiin kehästä, aurasta, ihmisen fyysisen ja psyykkisen tilan.

Tsakrat ovat fyysisen tason, astraalitason ja muiden kosmisten tasojen yhdyspisteitä. Sairaus johtuu energian tukkeutumisesta tsakraan. Parantaja tasapainottaa sairaan kehon energian hieronnalla tai mietiskelyllä, joka avaa tsakrat, niin, että energia voi virrata vapaasti.

6. Maagiset ennustustavat

Astrologia, tarot -kortit, kädestä ennustaminen, numerologia ja kiteiden käyttäminen (esim. kristallipallo).

7. Satanismi

Satanismi on protestiliike kristinuskoa kohtaan. Se haluaa pilkata kristinuskoa ja nähdä Luciferin myönteisesti. Nykysatanismin kehittäjänä oli Alister Crowley. Siinä on gnostilaisia ajatuksia. Anton LaVey perusti 1966 saatanallisen kirkon ja julkaisi 1969 "Saatanan Raamatun". Hän korosti satanismissa hedonistisia, nihilistisiä ja fasistisia piirteitä. Liikkeestä erosi omaksi haarakseen Michael Aquinon johtama The Temple of Set. Nuorison keskuudessa satanismi on levinnyt tietynlaisen rockmusiikin ja eräiden roolipelien kautta.

8. Esoteria 1900-luvulla

Teosofia on New Agen perusta, eräänlainen läntisen esoteerisen tradiotion ja hindulaisuuden synteesi. Teosofisen seuran perustivat Helena Blavatsky ym 1875. Liike on jakautunut useaan haaraan. Merkittäviä teosofeja ovat ollet myös Annie Besant ja Alice Bailey.

Rudolf Steinerin erottua teosofisesta liikkeestä 1912, hän perusti Antroposofisen seuran, koska hän ei hyväksynyt Krishnamurtia messiaaksi. Antroposofien keskus on Goetheanum Dornachissa Sveitsissä. Antroposofinen kirkko on Kristiyhteisö. Kristus nähdään makrokosmisena aurinko-olentona. Myös ihmisen kehitysjaksoissa viitataan taivaankappaleisiin. Steiner opetti, että jokaisella on mahdollisuus kehittää kykyjään päästäkseen esoteeriseen maailmaan, mutta käytännössä se kuuluu vain harvoille ja valituille. Useat liikkeen toimintaan osallistuneista (erityisesti steinerkoulussa) ovat tietämättömiä liikkeen opista ja esoteerisesta puolesta.

Sekä teosofiassa että antroposofiassa ihmisellä on seitsemän olemuspuolta, joista neljä alinta ovat ruumiillisia ja kolme ylintä henkisiä. Koko maailmankaikkeus on jällensyntymisiä sisältävän karman lain, positiivisesti nähtävän evoluution alainen.

Muita kirjan kuvaamia liikkeitä: Summit Lighthouse, White Eagle Lodge, Martinuksen kosmologia, Ruusu-Risti AMORC, Lectorium Rosicrucianum, Rosicrucian Fellowship, Linbu-yhteisö, Golden Dawn ja Ordo Templis Orientis.

9. Kristinusko ja okkultismi

Okkultismissa (New Agessa) käytetään kristillisiä termejä, mutta niille on annettu uusi sisältö. Samoin siinä esiintyy kristillisiä armolahjoja vastaavia ilmiöitä. Kummassakin aistimaailman ulkopuolinen kätketty todellisuus voi vaikuttaa fyysiseen elämään jopa ohi luonnonlakien.

Okkultismin mukaan kaikki on yhtä kokonaisuutta (holismi) ja kaikki on olemukseltaan yhtä (monismi). Kaikki on energiaa, Jumalallisen ollessa puhdasta henkeä. Esoteerikko on enemmän kiinnostunut kosmoksesta kuin Jumalasta, joka hänelle on persoonaton.

Pahuus on vain harhaa tai energian epätasapainoa. Ihmisen ongelma ei ole synti vaan tietoisuuden rajallisuus, esoteerisen tiedon puute. Sitä voidaan laajentaa magian, kabbalan, joogan yms. avulla. Ihmisen tietoisuus on osa kosmista tietoisuutta, Jumalaa.

Okkultismin psykotekniikoilla, kuten joogan avulla, ihminen pyrkii omassa voimassaan aiheuttamaan psyykkisiä tiloja, joissa hän voi saavuttaa vapauttavan tiedon omasta jumalallisuudestaan. Vain hengellinen eliitti voi pystyä tähän.

Kristinuskossa ihminen ei ole persoonattoman universumin kuva, mikrokosmos, vaan persoonallisen Jumalan kuva, sellaisenaan arvokas. Kristinuskossa mietiskely ei ole tie pelastukseen, vaan se on Jeesus Kristus.

Kristinuskossa pelastus kuuluu kaikille ja se lahjoitetaan ihmiselle Jumalan armon kautta. New Agessa sen sijaan synnit sovitetaan karman lain kautta, joka johtaa sykliseen aikakäsityksen mukaisiin jälleensyntymisiin.

Okkultistit syyttävät kristittyjä sitoutumisesta dogmeihin, mutta ovat itse auktoriteettiensa varassa. Vaikka he korostavat sisäistä jumaluuttaan, etsivät he kanavoinnissa neuvoa ulkopuolisilta hengiltä. Tällaiset henkikontaktit eksyttävät ihmisen pois kristillisestä uskosta. 


Lopuksi

Kirjoitan vielä sen, ettei New Agea ole kaikessa siinä, missä sitä on väitetty olevan. Rajan vetäminen hyvän ja pahan välillä on joskus vaikeaa. Siinä pitää käyttää ns. maalaisjärkeä. Esim. lehtien horoskoopit ovat vain kevyttä luettavaa, mutta jos mennään syvemmälle varsinaiseen astrologiaan, ollaan jo väärällä tiellä. Minultakin on kysytty kalevalakoruista, pelikorteista, tinanvalamisesta, roolipeleistä, luontaistuotteista, rocmusiikista yms. Joissakin yhteyksissä tietyt asiat liittyvät noituuteen, toisissa yhteyksissä taas eivät. Selkeästi vääristä asioista pitää varoittaa, mutta liian ahdasmielinen ja mustavalkoinen ei saa olla.

Minulle voit lähettää esirukouspyyntöjä tai kysyä uskonelämästä: pirkka.sievilainen(at)gmail.com 
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita