Kastepuheita

Tässä on kastepuheiden runkoja, joihin olen aina lisännyt kastekotiin sopivan henkilökohtaisen osuuden. 

1. Lapsi on lahja

Hyvät vanhemmat, kummit ja muut ristiäisvieraat! "Tervetuloa tähän maailmaan, tervetuloa seurakuntaan!" Emmekö haluaisikin toivottaa tälle lapselle tänään juuri näin? Uusi ihminen toivotetaan tervetulleeksi. Olemme kokoontuneet tähän kotiin sanoaksemme: "Olet nyt yksi meistä. Lupaamme huolehtia sinusta, opastaa sinua, tukea sinua, mitä elämä tuokaan sitten tullessaan. Tervetuloa joukkoomme!" Olemme innolla seuranneet tämän lapsen ensivaiheita. Tänään pyydämme Jumalan siunausta hänen elämäänsä, että Jumala enkeleineen varjelisi ja johdattaisi häntä.

Jumala on antanut teille vanhemmille rakkaan lapsen. Te olette tuoneet hänet kasteelle ja näin noudattaneet Jeesuksen kehotusta, jonka kuulimme hetki sitten. Kaste on Jumalan rakkauskirje lapselle, vaikka hän ei pystykään lukemaan sitä vielä. Kasteen kristillinen sanoma voidaan kiteyttää kuulemaamme Jesajan sanoihin: Jumala on lunastanut, eli pelastanut meidät, hän kutsuu meidät omalla nimellämme omikseen ja me kuulumme hänelle.

Lapsen syntymästä on kulunut tänään yli kuukauden. Martti Luther käytti juuri kuulemaamme lasten evankeliumia hyvin usein lapsikasteen perusteluna. Hän kiinnitti huomiota siihen, mitä evankeliumin lupaus taivasten valtakunnasta tarkoittaa. Mikä on se taivasten valtakunta, jonka piiriin lapset tulevat? Luther ajatteli, että tämän valtakunnan piiriin tuleminen ei ole vain kirkon ja sen uskon piiriin tulemista, niin kuin keskiaikainen katolinen kirkko opetti. Tullessaan taivasten valtakuntaan lapsi tulee taivaan valtakunnan kaikkien lahjojen piiriin. Kun lapsi tulee taivasten valtakuntaan, hän ei tule mihinkään esipihaan eikä porstuaan, vaan hän tulee sisään itse huoneeseen, juhlasaliin tai peräkamariin, siihen osaan taloa, jossa kaikki pyhät ja autuaat ovat. Lutherille tämä oli tärkeää. Silloin kun pieni lapsi kastetaan, hän tulee osalliseksi kaikesta jumalallisesta samalla tavalla kuin aikuisetkin.

Tämä lapsi on teille vanhemmille sekä lahja että tehtävä. Lahja, josta saatte kiittää joka päivä, ja tehtävä, joka merkitsee päivittäistä pienokaisen hoitamista ja rakastamista. Apostoli Jaakob sanoo kirjeessään: "Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, taivaan tähtien Isältä" (Jaak. 1:17). Antakoon Jumala myös apunsa ja voimansa teille vanhemmille hoitaessanne ja rakastaessanne lapsikultaanne ja siunauksensa kotiinne.

Tämä lapsi on lahja ja tehtävä myös teille kummeille. Tehtävänä se on jopa elinikäinen. Esirukous kummilapsen puolesta eri elämänvaiheissa on minusta tärkeintä. Muistamalla tätä lasta esirukouksissanne te kummit teette arvokasta työtä, joka ei rajoitu koskaan aikaan eikä paikkaan. Sama tehtävä sopii tietysti myös teille isovanhemmille kaikissa sukupolvissa.

Tärkeä tehtävä teille vanhemmille, kummeille ja isovanhemmille on myös antaa tälle lapselle myönteinen esimerkki kristillisestä elämästä. Teillä vanhemmilla on etuoikeus pitää hänelle iltarukous. Lisäksi opettaa hänelle muitakin rukouksia ja lasten hengellisiä lauluja. Kotiseurakuntanne lapsityö tulee myös kutsumaan teitä koko perheenä mukaan.

Eräässä kastevirressä sanotaan "Suo kasteen armon uudistaa, oi Herra, elämämme. Sen joka päivä puhdistaa suo meidät synneistämme.
Sen virtaan vanha ihminen upota himoinensa ja nosta uusi ihminen elämään luojallensa." Me syntiset ihmiset tarvitsemme jatkuvaa uskonelämän uudistamista, Jumala-suhteemme päivittämistä, paluuta kasteen armoon, elämistä Jumalan armon varassa. Tänäänkin saamme muistaa omaa kastettamme ja elää uskossa Jumalaan, tulevaisuuden toivossa ja keskinäisessä rakkaudessa.

2. Kasteen lahja

Vauvan tulo perheeseen on aina sellaista aikaa, jolloin arki kohtaa jotakin suurempaa. Kasteessa ollaan iloisen asian äärellä ja olette kiitollisia, että saatte olla siinä osallisena.

Tällä lapsella on ympärillä monta läheistä ihmistä; vanhemmat, perheen jäsenet, isovanhemmat, serkut, tädit ja sedät perheineen. Te kaikki olette iloisia uudesta lapsesta. Te kaikki haluatte osoittaa rakkautta uudelle tulokkaalle.

Kaste on lahja, ei ansio. Parhaat asiat elämässä ovat lahjaa. Kasteessa avataan ovi Jumalan luo, eikä sitä ovea voi kukaan sulkea. Vedellä on kannatteleva vaikutus, niin myös kastevedellä. Kaste on lahja, joka tarvitsee vastaanottajan. Lapsi osaa ottaa lahjan vastaan usein paremmin kuin aikuinen, joka pohtii, onko hän ansainnut saamaansa lahjaa.

Kaste on lahja, jonka avaamiseen menee koko elämä. Joka päivä voimme oppia jotain uutta elämästä Jumalan lapsena. Vanhemmat ja kummit ovat erityisessä asemassa, kun lapsi avaa kasteen pakettia ja tutustuu sen sisältöihin.

Kirkon opetuksen mukaan ihminen otetaan kasteessa Jumalan lapseksi. Kasteen myötä hänestä tulee kotiseurakuntansa ja koko maailmanlaajuisen kirkon jäsen. Kaste on kristittynä olemisen perusta, liitto Jumalan ja ihmisen välillä.

Vesi kertoo siitä, että kasteessa pestään koko ihminen tavalla, joka on jotain muuta kuin käsien pesu ennen ruokailua tai suihku pihaleikkien jälkeen. Kasteessa Jumala pesee synnin ja kuoleman vallan pois ainutkertaisella tavalla. Tähän pesuun perustuu koko kristityn elämä.

Kastemekko kuvaa Kristuksen puhtautta, jonka kastettu saa kasteen myötä omakseen. Esimerkiksi urheilussa pukeutuminen näyttää, mihin joukkueeseen vaatteiden käyttäjä kuuluu. Kastemekko kertoo siitä, että lapsi kuuluu Jumalan perheväkeen. Valkoinen kastepuku on reilun mittainen. Lapsi saa kietoutua tähän vaatteiseen kuin Jumalan rakkauteen. Se kuvaa sitä, että hän on Jumalan oma.

Kaste liittyy vanhempien haluun suojella lastaan. Koska vanhemmat eivät kuitenkaan voi suojella lapsiaan kaikelta maailmassa, on hyvä pyytää aina tälle lapselle Jumalan suojelusta ja suurinta mahdollista hyvää.

Lapsi saa muistolsi kynttilän. Sen liekki kertoo siitä, että rukous lapsenne puolestanne nousee Taivaaseen. Tänään rukoilemme, että pitäisimme uskon liekin palavana, niin että pääsisimme kerran taivaan iäiseen iloon. 

3. Uusi elämä

Joitakin kuukausia sitten saitte kuulla iloisen uutisen, että tähän perheeseen syntyy lapsi. Lopulta koitti päivä, jolloin odotettu lapsi syntyi maailmaan. Te läheiset olette nyt muutaman viikon ihailleet uuden elämän ihmettä.

Lapsen syntymä on muuttanut paljon teidän kotinne elämää. On ilo, että tämä lapsi saa rakkautta kotonaan. Toivotan teidän kotiinne onnea, menestystä ja Jumalan Siunausta tätä lasta hoitaessa ja rakastaessa. Myös te isovanhemmat ja kummit olette iloinneet tästä lapsesta. Odotatte aina innolla tämän lapsen tapaamista. Haluatte kaikin tavoin tukea häntä ja rukoilla hänen puolestaan.

Tämä lapsi liitetään tänään kasteen kautta kotiseurakunnan jäseneksi ja maailmanlaajuiseen kristilliseen kirkkoon. Kastepäivästä alkaen ihminen on oikeutettu pitämään itseään kristittynä ja turvautumaan Jumalan rakkauteen ja Kristuksen sovitustyöhön. Kasteessa on kysymys yksin siitä, mitä Jumala tekee. Kastetta eivät tee kasteeksi ihmisen ansiot. Siksi kirkossa on aina kastettu lapsia. Kasteeseen liittyy varhaisvuosista alkava kristillinen kasvatus. Se on vanhempien, isovanhempien, kummien ja paikallisen seurakunnan arvokas yhteinen tehtävä.

Tänään rukoilemme, että Jumalamme johdattaisi tämän lapsen jokaista elämän vaihetta ja hänen hyvät enkelinsä varjelisi kaikelta pahalta. Lisäksi rukoilemme, että hän saisi elää Jeesuksen omana ja pelastamana koko elämänsä ajan ja pääsisi kerran taivaan kotiin.

Kaste on sakramentti, pyhä toimitus, jonka Kristus on asettanut. Siinä Jumalan näkymätön armo saa näkyvän muodon.  Se on kertomassa Jumalan rakkaudesta ja armosta. Jumalan sana on kastevedessä ja se puhdistaa lapsen perisynnin kahleista ja antaa pelastuksen lahjan. Kastetta seuraa kristillinen kasvatus, jotta ihminen osaisi ottaa kasteen siunauksen vastaan.

Kaste liittää ihmisen Kristuksen opetuslasten joukkoon, se siirtää hänet elämään uutta hengellistä elämää. "Kaikki te, jotka olette Kristuksen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne" (Gal. 3: 27). Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamiseen ja ihminen saa Pyhän Hengen lahjan. 

Kasteeseen sisältyy lahjan ohella velvoitus panna joka päivä pois vanha ja pukeutua uuteen. Kastetun kristityn koko elämä on jatkuvaa "vanhan", syntisen ja itsekkään ihmisen ristiinnaulitsemista, jotta "uusi" uskon ja rakkauden ihminen saisi tilaa ja nousisi ylös. Kristitty elämään kuuluu näin jatkuvasti syntien anteeksisaaminen ja lähimmäisten rakastaminen.

4. Ristinmerkki kertoo pelastuksesta

Jumalan sanasta tiedämme, että syntiinlankeemuksessa ihminen kääntyi Jumalasta pois itsekkyyteen ja syntiin. Siksi hän ei voi omin voimin pelastua. Jokainen lapsi on syntyessään perinyt tämän Jumalan vastaisen luonteen. Siksi on hyvä, että pieni lapsi saa kasteen armon. Pyhä kaste murtaa perisynnin kahleet. Kaste lahjoittaa pelastuksen. Kaste henkilökohtaisen uskon kanssa tekee mahdolliseksi saavuttaa jälleen katkenneen yhteyden Jumalaan. Näin kaste ja usko liittyvät yhteen. Raamatun mukaan joka uskoo ja on kastettu, pelastuu. 

Kasteen perisynnin murtava valtaperustuu Kristuksen sovitustyöhön. Ilman Jeesusta ja sovitusta meillä ei olisi kastetta. Jumala lähestyy tätä pienokaista näkyvän merkin, veden, välityksellä ja vakuuttaa siten Kristuksen sovitustyön koskevan myös häntä. Tältä pohjalta on ymmärrettävissä Paavalin lause, että kaste on Kristuksen kuolemaan kastamista. Kuten Kristus kuoli ristillä ja nousi kuolleista, samoin kasteessa ihminen synteineen ristiinnaulitaan ja tilalle nousee uusi ihminen. Usein kasteesta käytetty nimitys ristiäiset viittaa juuri kasteen tähän puoleen. Kaste on toimintaa Jeesuksen ristin varjossa. Siksi tein ristinmerkin tämän pienokaisen otsaan ja rintaan, Nämä ristinmerkit kertovat Jeesuksen tuomasta pelastuksesta, joka nyt lahjoitetaan tälle lapselle. Ristinmerkki on rukousta, siunauksen pyyntöä ja ilmaus Kristuksen seuraajaksi liittymisestä. Antakoon Jumala voimaa tälle lapselle rlää aina kasteen armossa ja taivaan kansalaisena.

Antakoon Taivaan Isä apua ja voimaa tämän kodin elämään, sen arkeen ja juhlaan, iloihin ja huoliin. Toivotan teille tämän lapsen vanhemmille, isovanhemmille ja kummeille taivaallista siunausta tätä lasta hoitaessanne ja rakastaessanne.  Paljon iloisia hetkiä myös teille sisarukset, serkukset ja kaikki ystävät tämän lapsen kanssa. 

Kotiseurakunta tukee teitä vanhemmat, isovanhemmat ja kummit lasten kristillisessä kasvatuksessa. Kun muistatte tätä lasta esirukouksissanne, kannatte häntä samalla tavalla Jeesuksen luokse, niin kuin me nyt olemme kastemaljan ääressä. Jumala vahvistakoon meitä kaikkia kristittyinä elämisessä.

5. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

On ilo mukana tässä juhlassa. Te vanhemmat olette saaneet kallisarvoisen lahjan, lapsen, jota saatte hoitaa ja rakastaa. (Te sisarukset olette innoissanne uudesta perheen jäsenestä.) Te Kummit saatte olla vanhempina kristittyinä ja esirukoilijoina tämän lapsen rinnallakulkijoina. Te isovanhemmat olette kiitollisia tästä lapsesta, niin kuin virressä sanotaan "Polvesta polveen täällä, soi ylistyksesi". Nyt saamme kastaa tämän lapsen kolmiyhteisen Jumalan nimeen, 

Kun valan vettä ensimmäisen kerran, mainitsen: Minä kastan sinut Isän nimen. Kasteessa tästä lapsesta tulee Taivaan Isän lapsi ja seurakunnan jäsen. Niin kuin hänellä on koti ja perhe, hän saa kasteen perusteella kuulua seurakuntaperheeseen. Lasten hengellisessä laulussa tätä kuvataan: "On paikkani Jumalan perheesä, joka juuri minun on, ja Mestari oppilaspiiriinsä minut ottanut on." Lapsi on syntymän perusteella Suomeen kansalainen, mutta kasteen perusteella hän on myös taivaan valtakunnan kansalainen. 

Toiseksi sanon: Minä kastan sinut Pojan nimeen. Poika, Jeesus, on ristillä sovittanut syntimme ja ylösnousemuksellaan avannut meille pääsyn Taivaan kotiin. Raamatussa sanotaan: "Ne, jotka ovat Kristukseen kastetut, ovat hänet päällensä pukeneet." Kastepuku kuvaa juuri tätä. Se on Jumalan armon vaate. Se peittää ihmisen synnit. Se on puolta pitempi kuin tämä lapsi. Se kuvaa osuvasti Jumalan armon suuruutta.  

Kolmanneksi sanon: Minä kastan sinut Pyhällä Hengellä. Pyhä Henki synnyttää meissä uskon elämän. Kristillinen kasvatus, jota me vanhemmat, kummit, isovanhemmat ja seurakunta saamme yhdessä antaa, tukee tämän lapsen kasvamista uskossa ja Jumalan lapsena. Saamme muistaa häntä esirukouksessa, että Jumalan hyvät enkelit varjelisivat hänen elämäänsä ja johdattaisivat häntä vaeltamaan Jumalan yhteydessä. Rohkaiskoon tämä hetki meitä muistamaan myös omaa kastettamme, sen tuomaa pelastusta ja  elämään Jeesuksen seuraajina.

Minulle voit lähettää esirukouspyyntöjä tai kysyä uskonelämästä: pirkka.sievilainen(at)gmail.com 
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita