Avioliittoon vihkimisen puheita

Nämä ovat vihkipuheiden runkoja, joihin liitetään aina vihkiparille sopiva henkilökohtainen osuus. 

1. Yhteen johdetut

Hyvä hääpari, iloitsemme rakkaudesta, jota tunnette toisianne kohtaan. Kaikilla ihmisillä on elämisen perustarpeena saada rakkautta ja antaa rakkautta. Siksi elämänkumppanin löytyminen on suuri lahja. Se, mitä toivonut, on löytynyt toisessa. Hän on juuri minua varten. Maailmassa on paljon ihmisiä, mutta juuri te olette saaneet löytää toisenne ja tunnette, ette kuulutte yhteen. On ihmeellistä saada olla rakastettu ja vieläkin ihmeellisempää on saada lahjoittaa omaa hellyyttään toiselle. Te olette lähtöisin erilaisista taustoista. Teillä kummakin on ollut erilainen menneisyys. Tutustuessanne toisiinne olette nähneet miten monipuolista elämän voi olla eri paikoissa. Kumpikin tuo mukanaan lapsuuden perheestään ja elämänkokemuksestaan erilaisia tapoja elää yhdessä arkea ja juhlaa. Se on suuri rikkaus.

Kun kaksi ihmistä löytää toisensa, alkaa kummankin elämässä uusi ajanjakso. Lapsuuden kotia, ihmissuhteita ja entistä elämää tärkeämpi on rakas ihminen. On yhteisen rakentamisen aika. Olette saaneet näiden vuosien ajan iloita monesta yhteisestä asiasta. (Erityisesti lapsenne on ollut teille erityisen suurena aarteena.) Samalla olette huomanneet, ettei perhe-elämä ole pelkää myötämäkeä, vaan siihen liittyy myös huolia ja vastuunkantamista. Jokapäiväisessä elämässä tarvitaan onnea, menestystä ja Jumalan siunausta. Ja juuri sitä kaikkea olemme tulleet tänne  kirkkoon teidän elämäänne Jumalalta pyytämään. Ette tiedä, mitä kaikkea Taivaan Isä on varannut teidän yhteistä tulevaisuuttanne varten. Jumala, joka on teidät yhteen johdattanut, haluaa varmasti teille hyvää tulevaisuudessakin.

Jumala, joka itse on rakkaus, ja on Poikansa Jeesuksen kautta osoittanut rakkautta meitä kaikkia kohtaan, on luonut myös miehen ja naisen välisen rakkauden. Rakkaus ei ole vain hetken tunne, vaan se on ennen kaikkea sitä, että tahtoo kaikessa toisen parasta. Toisiinne tutustuessanne rakkautenne on syventynyt käytännöllisiksi teoiksi.

Jokaista avioliittoa tullaan koettelemaan. Siksi aviosuhdetta tulla hoitaa jatkuvasti. Käyttäkää paljon sanoja kiitos ja anteeksi. Älkää yrittäkö muuttaa toista tai kaivella vikoja, vaan antakaa toisille paljon positiivista palautetta. Hyvä on muistaa esimerkiksi sanoa toiselle, että rakastaa toista. On olemassa vääränlaista ja oikeanlaista riitelyä. Tärkeintä on, että pyydätte anteeksi, annatte anteeksi ja unohdatte. Kristittyinä joudumme myöntämään omat virheemme, mutta uskomme, että Jumala haluaa armahtaa meitä. Kun ihminen kokee, miten Jumala antaa anteeksi, se antaa uutta voimaa elämään ja intoa toisen palvelemiseen ja rakastamiseen. Pyytäkää Jumalalta, että uskollisuus, rakkaus ja Jumalan kunnioittaminen olisivat kotinne perustuksena koko yhteisen vaelluksenne ajan.

Antakaa Jeesuksen asua kodissanne. Te saatte vihkiraamatun matkaevääksi elämän monenlaisia vaiheita varten. Hyvänä päivänä saatte kiittää Jumalaa Hänen lahjoistaan ja koettelemuksen päivinä voitte pyytää hänen apuaan. Paraskaan koti ei ole täydellinen, vaan sieltä käsin pyritään iankaikkiseen kotiin taivaassa, jonne me kaikki saamme kilvoitella uskossa, toivossa ja rakkaudessa.     

2. Rakkaus yhdistää

Hyvä hääpari! Te olette tulleet Jumalan kasvojen eteen solmimaan avioliiton. Hänen sanaansa kuunnellen ja yhdessä rukoillen pyydämme avioliitollenne Hänen siunaustaan. Raamatussa sanotaan: "Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät.

Tänä päivänä on elämänne suuri juhlapäivä. Teidän tienne on kohdanneet toisensa ja jatkuvat tästä eteenpäin yhteisenä tienä. Me iloitsemme siitä johdatuksesta, mitä teillä on ollut elämässänne, että teillä on toisenne ja rukoilemme Jumalan siunausta elämäänne.

Monesti olette muistelleet kuinka kiintymyksenne toisianne kohtaan on syntynyt ja kasvanut. Yhteenkuulumisen tunne ja kaipaus toisen puoleen ei ollut hävinnyt, vaan päinvastoin vain vahvistunut. Siksi nyt tuntuu varmemmalta ja lujemmalta, että kuulutte yhteen. Rakkaudessa ei ole kyse vain hetken tunteesta, vaan se on syvempää. Rakkaudessa on kyse tahtomisesta ja tekemisestä. Siinä voi kasvaa ja sen hyväksi kannattaa toimia. Niinpä menitte kihloihin ja päätitte solmia avioliiton. 

Kumpikin tuo lapsuuden kotitaustastaan monia asioita yhteiseen suhteeseen niin arkeen kuin juhlaan. Elämä ja opinnot ovat vieneet teitä eri paikkakunnille ja nyt olette asettuneet kauniiseen omaan kotiinne. Teille on matkan varrella tullut myös paljon ystäviä ja hekin ovat täällä juhlassanne iloitsemassa teidän onnestanne. Ystävyys antaa paljon ihmissuhteille. Teitä on yhdistänyt yhteiset harrastukset. Se on virkistävää vastapainoa vaativalle ja raskaalle työlle, jossa te kumpikin olette. Nuorena luodaan uraa, mutta työn ohella tärkeää on antaa aikaa myös itselleen. Koti voi olla latautumisen ja levon paikka, josta voi virkistyneenä uusin voimin lähteä uusiin tehtäviin.

"Rakastan sinua", muistakaa lausua usein nämä sanat toisillenne. "Rakastan sinua" tarkoittaa enemmän kuin "olen rakastunut sinuun". Rakkauden syvin olemus on siinä, että haluaa jakaa elämää toisen kanssa ja haluaa tehdä hänelle hyvää. Sen edellytys on, että voi olla turvassa toisen lähellä ja uskaltaa ilmaista itseään. On lupa olla väsynyt, vihainen, surullinen ja epäonnistunut. Todelliseen rakkauteen mahtuu sekä parhaimmillaan että huonoimmillaan olemiset. Rakkautta ei tarvitse ansaita, se on lahja.

Rakkaus voi olla elämän ikäinen, syvenevä suhde. Siihen liittyy monenlaisia tunteita, kuten eräs henkilö on sanonut: "Iloitsen, kun tapaan hänet, suren, kun hän lähtee, pelkään , jos häntä uhkaa vaara, petyn ja suutun, jos hän ei ymmärrä minua tai hylkää minut."

Ennen kaikkea Jumala on rakkaus ja haluaa meidän ihmisen parasta. Siksi hän on luonut myös miehen ja naisen välisen rakkauden. Rakkaus kasvaa ja tarvitsee aikaa. Siksi avioliittokin tarvitsee hoitamista. Saatamme sanoa niin kuin kauniissa sadussa "he elivät onnellisina elämänsä loppuun asti". Sitä tietysti toivomme teillekin. Mutta avioliitto ei koskaan valmis. Siinä on onnea, jos rakkautta hoidetaan kuin jotakin kasvia. Molempienkin tulisi kokea, että on velkaa rakkaudessa.

Antakaa Kristuksen tulla kotiinne: Meillä kristityillä on rukouksen etuoikeus. Hyvänä päivänä voimme kiittää Jumalaa hänen lahjoistaan. Aviopuoliso on tällainen hyvä lahja. Koettelemuksen päivänä saamme pyytää Hänen apuaan. Olkoon kodistanne yhteys myös omaan seurakuntaanne ja sen jumalanpalveluselämään.

Perhe-elämä on myös elämän koulu.Parhaimmassakin avioliitossa kohtaamme ongelmia. Vaikeuksia ei pidä vähätellä, vaan toimia niiden selvittämiseksi. Monet elämän ongelmat nousevat itsekkyydestämme. Anteeksipyytäminen ja -antaminen ovat Jumalan lahja myös aviopuolisoille heidän suhteensa hoitamiseen. Toinen tärkeä muistettava sana anteeksi -sanan lisäksi on kiitos. Tärkeää on muistaa antaa positiivista palautetta. Voi kun olisimme siinä aktiivisempia kuin negatiivisen palautteen antamisessa. Pyytäkää yhdessä, että uskollisuus, rakkaus ja Jumalan kunnioittaminen olisivat kotinne perustuksena koko yhteisen vaelluksen ajan.

Sukulaiset ja ystävät. Auttakaa tätä nuorta paria, kun he tarvitsevat sitä. Olkaa ystäviä myös silloin, kun he kohtaavat vastoinkäymisiä. Tukekaa heitä auttavin käsin, kuulevin korvin ja ymmärtävin sydämin. Kantakaa heitä myös esirukouksin. 

3. Rakastetun löytyminen

On ihmeellinen asia löytää toinen ihminen. Sitä mitä on koko ajan etsinyt, on yllättäen löytynyt hänessä. On ihmeellistä saada olla rakastettu ja saada osoittaa rakkautta toiselle.

Kun kaksi ihmistä löytää toisensa, alkaa kummankin elämässä uusi ajanjakso. Elämä avautuu ja tarjoaa uusia mahdollisuuksia. Yhteinen tulevaisuus on lupauksia täynnä. Arkisetkin asiat muuttuvat juhlaksi, kun ne saa tehdä yhdessä.

Tänään teille toivotetaan monin kaunein lausein onnea, menestystä ja Jumalan siunausta. Näitä asioita ei toivoteta liikaa edes hääpäivänä. Elämän arki on sellainen, että siellä tarvitaan onnea, menestystä ja Jumalan siunausta. 

Vaikuttakoon Kristuksen henki teissä. Se poistaa itsekkyyttä ja lisää rakkautta. Se opettaa anteeksiantavaa mieltä ja kiitosaiheita. Se opettaa löytämään toisesta hyviä puolia. Rakkaus ei ole koskaan valmis, ei edes papin aamenen jälkeen. Se tarvitsee jatkuvaa uudistumista. 

Meillä kristityillä on rukouksen etuoikeus. Hyvänä päivänä voimme kiittää Jumalaa hänen lahjoistaan. Aviopuoliso on tällainen hyvä lahja. Koettelemuksen päivänä saamme pyytää Hänen apuaan. Vaikuttakoon Kristuksen henki teissä. Se poistaa itsekkyyttä ja lisää rakkautta. Se opettaa anteeksiantavaa mieltä ja kiitosaiheita. Se opettaa löytämään toisesta hyviä puolia.

Tänään saatte matkaevääksi yhteiselle taipaleelle vihkiraamatun, josta saatte etsiä Jumalan sanan neuvoja. Olkoon kodistanne yhteys myös omiin kotiseurakuntiinne ja niiden jumalanpalveluselämään.

Te saatte tässä juhlassa myös kolmiyhteisen Jumalan siunauksen. Se tarkoittaa, että Jumala on teidän kanssanne yhteisellä matkallanne; ei vain ilon ja onnen hetkinä, vaan myös koettelemuksissa ja kärsimyksissä. Jumalan siunaus tarkoittaa sitä, että Jumalan hyvät lahjat kulkevat mukananne.

Tänään me kiitämme Jumalan johdatuksesta teidän elämässänne. Hän on antanut teidän löytää toisenne. Hän antanut kyvyn rakastaa. Siksi saatte omistaa sellaisen mielen, että rohkenette tulla Herran luokse pyytämään: "Herra, lisää meille rakkautta." Tässä tunnossa eläen tulee voimaa yhteiselle matkallenne jumalalta. Tulee arkeen ja juhlaan, vastoinkäymisiin ja onnen hetkiin. 

Antakaa Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen asua kodissanne. Mutta koti ei ole ensi sijassa seinät ja katto ja sisustus ja ulkoiset elämänehdot. Pysyvää ja lopullisesti ratkaisevaa ei ole se mikä on näkyvää, vaan se mikä on näkymätöntä. Tällainen näkymätön kodin perustus on jo se sydänten liitto, joka on saanut teidät yhdistymään, ja se ilmenee todellisena rakkautena, luottamuksena ja uskollisuutena. Meidän Vapahtajamme haluaa kulkea teidän rinnallanne koko yhteisen vaelluksenne ajan.  Paraskaan koti ei ole täydellinen, vaan sieltä käsin pyritään iankaikkiseen kotiin taivaassa, jonne me kaikki saamme kilvoitella uskossa, toivossa ja rakkaudessa.



Minulle voit lähettää esirukouspyyntöjä tai kysyä uskonelämästä: pirkka.sievilainen(at)gmail.com 
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita