Konfirmaatiopuheita

Nämä ovat konfirmaatioipuheiden runkoja, joihin liitetään aina kuvauksia rippikoulun eri tilanteista sekä päivän saarnatekstin käsittelyä. 

1. Elämä jatkuu

Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet siitä varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut. Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen. (2. Tim. 3: 14-15)

Rakkaat nuoret, te olette saaneet matkaevästä koko elämää varten. Rippikoulun jälkeisenä aikana voitte soveltaa rippikoussa opittuja asioita käytännön elämään. Toivottavasti olette oivaltaneet, että aina saamme luottaa Taivaan Isän johdatukseen ja rakkauteen. 

Jokapäiväisessä elämässä tarvitsemme myös sitä sitä antia, mitä pidimme rippikoulussa esillä. Kun puhuimme uskonelämän hoitamisesta, otimme esille neljä kristitylle tärkeää pöydän jalkaa: Rukous, Raamatun lukeminen, seurakuntayhteys ja ehtoollinen. Näitä me tarvitsemme jatkuvasti kasvaaksemme siinä elämässä johon meidät on jo pyhässä kasteessa kutsuttu.

Leirillä esimerkiksi iltahartaudessa tuntui luonnolliselta laulaa toisten mukana Nuoren seurakunnan veisuja, hiljentyä Jumalan sanan äärellä ja rukoilla. Mutta miten sitten käy, kun palaat elämän arkeen, kavereiden ja tuttujen rientojesi pariin. Rippikoulussa esillä olleet asiat ovat koko elämää varten. Jeesus ja uskonasiat on tarkoitettu myös sinne missä nykynuori liikkuu ja toimii.

Konfirmaatio ei ole loppu, vaan oikeastaan alku. Tänään en sano teille nuoret "Näkemiin", vaan "Tervetuloa!". Odotan näkeväni teitä jatkossakin seurakuntamme elämässä. Seurakunnan nuorisotyö kutsuu sinua mukaan jatkaamaan siitä, mihin rippikoulussa jäätiin.  

2. Uskontunnustus ja siunaus

Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Se vahvistaa myös meitä pitämään kiinni kasteen armoliitosta. Tässä konfirmaatiossa on kaksi suurta asiaa: uskontunnustus ja siunaus. Uskontunnustusta ei tarvitse lausua vahvalla uskon kokemuksella. Meillä on oikeus olla myös aloittelijoita uskontiellä. Uskontunnustus voi myös olla rukous: Anna sinä kolmiyhteinen Jumala voimaa minullekin uskoa ja luottaa sinuun Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Kaikki heikotkin Jumalan lapset saavat liittyä kolmiyhteiseen Jumalaan turvautuvien joukkoon.

Uskon syntyminen ja kasvaminen on kolmiyhteisen Jumalan työtä. Taivaan Isä on suunnitellut pelastuksen meitä varten. Poika, Jeesus, teki sen mahdolliseksi kärsimällä puolestamme ja nousemalla ylös kuolleista. Pyhä Henki aloitti teissä armotyön, kun te kasteessa saitte uskon ja pelastuksen lahjan. Pyhä Henki on myös vahvistanut uskoanne niissä tilanteissa, joissa olette  saaneet Jumalan sanan opetusta. Pyhä Henki toimii myös silloin kun Jumalasta ja uskonelämästä etääntynyt löytää taas pelastuksen tien. Teitä on kannattaneet myös monet esirukoukset. 

Tänä päivänä saatte vastaanottaa myös kolmiyhteisen Jumalan siunauksen. Sen kautta Jumala vahvistaa teitä. Se ulottuu myös teidän arkielämäänne. Hän lupaa sanassaan antaa meille tulevaisuuden ja toivon. Jumalan hyvä suunnitelma elämäämme varten toteutuu silloin, kun annamme Jumalan johdattaa meitä. Jumala haluaa teidän pysyvän kasteen armossa. Kristillinen elämä ei ole elämälle vieras erillinen saareke, vaan siitä saatte ammentaa voimaa koko elämää varten. Kasteen armoliitossa saatte aina tuntea rakastavan Taivaan Isän huolenpitoa.

3. Pysykää kasteen armossa

Kallis se päivä, kun vedessä kasteen / Jumalan lapseksi päästä mä sain. / Kallis se päivä, kun Herramme lasten / joukossa pysyä lupasin ain.

Jeesus, oi rakkaani, ristisi tähden, / päätä työ kasteessa alkamasi, / että kun kanssasi matkalle lähden, / päätän myös matkani johdossasi. (Siionin Kannel 105: 1,4)

Kun te nuoret olitte vielä aivan pieniä, toivat teidän vanhempanne, kummit ja isovanhempanne ja kaikki läheisenne teidät Jumalan armon ja rakkauden osallisuuteen. Kasteessa teidän ja Jumalan välille perustettiin liitto. Te saitte pelastuksen ja iankaikkisen elämän lahjan Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen perusteella. Koska Jumala on uskollinen, pysyy kasteen armoliitto hänen puoleltaan aina lujana ja varmana. 

Konfirmaatio tarkoitta vahvistamista. Jo pyhässä kasteessa te nuoret saitte kaiken sen mitä Jumalan lapsille kuuluu. Rippikoulussa teille neuvottiin, miten voitte olla Jeesuksen seuraajia. Konfirmaatiossa teitä vahvistetaan elämään Jumalan lapsina. Meitä kaikkia kehotetaan kulkemaan Jumalaan luottaen kohti taivaallista päämäärää.


Minulle voit lähettää esirukouspyyntöjä tai kysyä uskonelämästä: pirkka.sievilainen(at)gmail.com 
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita